fredag 31 december 2010

Gott Nytt År!

Hej på er!
Nu har mitt kök bytt färg, jag tycker det är så fint med lite rött på julen, men jag tröttnar så fort, så nu är det ljust igen , fast lite jul har jag dock kvar.
Har satt på nya volang kjolar som jag köpt hos Balders hage. Om ni undrar varför det ligger plast på stolarna, så är det ett skydd mot mina katter, så man slipper dammsuga dynorna hela tiden.


Här är mina fina ljusstakar som jag önskat mig, dom fick jag i julklapp av min gubbe, dom är i gjutjärn och ganska så stora och dom är från Affari som har så mycket fint. Den vita keramik krukan samt kannan och fatet på fot kommer från Olsson och Jensen som ju oxå har så mycket fint, och som är en av mina absoluta favoriter.

Så här ser det ut på ett halvmånne bord i min långa hall nu, några grenar med kulor i fattig manssilver samt lite belysning. Det får vara kvar ett tag till det är ju så mysigt på kvällen.
Nu blir det att fira det nya året här hemma i lugn och ro eftersom både jag och min Gubbe har blivit förkylda, men det är ju ganska så mysigt det oxå.
Så nu vill jag önska alla som tittar in här ett riktigt Gott Nytt År!



lördag 25 december 2010

God fortsättning!

Hej på er!
Hoppas er Julafton var lika bra som min, och med dessa jul bilder från mitt hem, så vill jag önska alla en riktigt god fortsättning.



fredag 24 december 2010

Nu är det Julafton!

Hej!
Här kommer en bild på min gamla köks skänk, som nu har fått gran kransar, dock ej riktiga, men dom ser faktiskt äkta ut, skönt att slippa granbarr överallt, fast en riktig gran fick det ändå bli. Uppepå skänken står min gamla klockstapel i den sitter en gammal tomte som gungar.
Ja nu ska jag gå och sova en stund.
Och så vill jag slutligen önska alla som tittar in här en riktigt God Jul.

onsdag 15 december 2010

Lite jul hos mig!

Hej på er!
Här är det nästan klart inför julen, hela huset är storstädat och jul baket är fixat, så nu återstår det att köpa lite julklappar och mat.
Här kommer en bild på mitt gamla bockbord, som jag köpte från Jämtland i höstas, det är jätte gammalt, från 1800talet och med en härlig patina på.
Bordet är i sitt obehandlade original skick och ska så förbli, har även sparat mitt vita bockbord ifall man vill byta någon gång.




Här är min gamla kärlhylla som jag oxå köpte i höstas, den har fin pärlspont i ryggen och en skedhylla, så här har jag lite av min samling vitt porslin.



Och så här ser det ut i en annan del av köket just nu. Har fått tag på det här
fina gamla bakbordet som är riktigt gammalt och gediget, köpte det av Bettys i Borås som ju även har en fin blogg: Bettys torpliv. Fast baka på det kommer ju aldrig jag göra med tanke på alla baciller, även fast det är tvättat med klorin, men det är ju så fint att ha till pynt eller hur?
Ja det var allt för denna gång.

tisdag 16 november 2010

Mitt gamla skänkskåp!

Hej på er!
Ja inte är det ofta som jag lägger in nya inlägg precis,men det är väl så att man ska göra med bloggen som man känner.Och så vill jag samtidigt passa på att tacka alla trogna läsare av min blogg och era kommentarer, fast jag själv är dålig på att lämna kommentarer.
Här kommer iallafall en bild på mitt gamla skänkskåp som jag för ett tag sen lovade visa, som står på vår toalett, det är jätte gammalt ungefär från 1800 talets mitt, och det är en av mina favorit möbler just nu. Kransarna på skåpet har jag gjort av buxbom som växer i vår trädgård. Vid sidan av skåpet har vi en handukstork som jag valde att dölja med en fin parad handuk i linne.Golvet på vår toalett är kalksten från Gotland Slite stenhuggeri som vi hämtade när vi hälsade på min svärfar som är Gotlänning, (bättre bild på golvet kommer) nu ska jag börja och fixa till i vår långa hall som vi tapetserade om nu i helgen,( det blev förresten vita tapeter)
Ja det var allt, ha det så gott

torsdag 30 september 2010

Mitt skrivskåp!


Hej på er!
Det har gått ännu en tid sedan mitt senaste inlägg, men tiden går ju så fort. Vi håller på att byta panna samt tankar i pannrummet, och så målar vi om, så det är fullt upp. Min gubbe gör allt själv, han jobbar ju som bla rörmokare.
Nu till mitt gustavianska skrivskåp från 1700 talet, jag lovade ju visa en bild på det och så här ser det ut, och jag är så nöjd.
Sen så har jag köpt ett gammalt bockbord från 1800talet, i från Jämtland väntar och längtar på att det ska komma snart.
Ja det var allt för denna gång.
Ha det så gott alla ni som tittar in hos mig.

söndag 29 augusti 2010

Kyrkbänk & Kista!

Hej på er!
Nu var det ju ett bra tag sen sist, så jag tänkte kanske det är dags för ett inlägg.
Här är min kyrkbänk som vi hämtade häromdagen som har fint slitage tror nog den får vara så här i orginal ett tag iallafall.



Och här står min kista som är i ek och i originalmålning, det var kärlek vid första ögonkastet kan jag tala om, och titta så fint den är arbetad, och sen så rymmer den ju mycket saker oxå.
Här stod ju mitt skåp innan som jag visade i mitt förra inlägg som min gubbe skulle klä med pärlspont, men vi valde att sälja det då han lovade bygga en garderob/skåp i pärlspont i stället, det blir nog bättre.
Sen så har det hänt en hel del på möbelfronten, har bl.a. köpt ett jättefint skrivskåp från 1700 talet och ett annat skåp från 1800 talets första del samt en jättefin sekretär, lovar att visa bilder sen, och så har jag även sålt lite andra möbler för att göra plats till dom nya, ja tänk vad man håller på, men det är ju så roligt. Nä nu ska jag ta mig en kopp te, känner att jag börjar få ont i halsen. Ja det var allt för denna gång.

Ha det så gott alla ni som tittar in hos mig.